Paassushi en oranje cake - Reisverslag uit Mbulu, Tanzania van Leonie Tijsma - WaarBenJij.nu Paassushi en oranje cake - Reisverslag uit Mbulu, Tanzania van Leonie Tijsma - WaarBenJij.nu

Paassushi en oranje cake

Blijf op de hoogte en volg Leonie

29 April 2014 | Tanzania, Mbulu

Alweer een aantal weken voorbij sinds mijn laatste Blog.
Eerlijk gezegd valt een Blog typen op een smartphone ook nog niet mee, swype of geen swype. Dit dus omdat mijn laptop recent gestolen is, en het hier niet echt overhoudt qua computer zaken. Denk dat de dief ook baalt als ie ontdekt dat ie in het bezit is van de enige Asus laptop in heel Tanzania. Zonder lader want die is ie vergeten mee te nemen, ondanks dat de laptop aan de lader lag.. nou ja wanhopige mensen doen soms gekke dingen.
En inmiddels is mijn huis volledig betralied en inbraak proof. Bijzonder genoeg is bij het plaatsen van de tralies wel mijn gasstel/oven gesneuveld, maar ook dat is inmiddels weer gefixt.
Gelukkig maar want ik heb afgelopen week van de dames van het guesthouse een gloednieuwe koekenpan gekregen. Ikea!

Omdat we elkaar bijna elke dag vertellen wat we het meeste missen qua eten (bitterballen en ijs) ontstond het plan om rond Pasen vier dagen naar Arusha te gaan om inkopen te doen. En zo geschiedde, acht meiden vier dagen lang shoppen, uit eten, stappen en zonnen.
De heenreis was lang, een landcruiser vol Mzungu's is verdacht en gezien de boete die we kregen blijkbaar ook illegaal. Maar het eten bij aankomst, hamburgers en milkshakes: totally worth it!
Verdere culinaire hoogtepunten waren sushi, ethiopisch (ok, beide ietwat onlogisch in Tanzania, maar toch), ijs en wentelteefjes :)
Verder hebben we uitgebreid geshopt (essentiele zaken zoals mayonaise, italiaanse kruiden en souvenirs), gezwommen en in de zon gelegen bij het zwembad (eindelijk met de schouders en knieen bloot, woehoe!) en cocktails gedronken en wezen stappen (Tanzaniaanse mannen bewijzen maar weer eens hoe stijf hollandse heupen zijn en hilariteit alom toen een dronkelap in stabiele zijligging gelegd werd door 5 daktari Mzungu).
Geweldig weekend gehad, afscheid genomen van enkele mensen en daarna weer terug naar Haydom. De afgesproken vertrektijd van 10 uur werd natuurlijk 13 uur en halverwege moesten de raampjes dicht omdat we een rivier gingen oversteken, maar uiteindelijk weer veilig aangekomen in Haydom.

De werkweek erop was kort maar vermoeiend, werken in een afrikaans ziekenhuis is beslist niet zonder uitdagingen. Daarover volgende keer meer.
Maar omdat we afgelopen weekend al wel weer toe waren aan een beetje ontspanning, werd besloten dat we de eerste Koningsdag ook hier groots gingen vieren. En het was de beste Koningsdag ooit! 9 Nederlanders, 5 Noren, 4 Chinezen, 1 nieuw-zeelander en 1 britse kwamen tezamen om de verjaardag van onze koning te vieren. In eerste instantie was er niet ontzettend veel motivatie (alleen de Britse, die op een of andere manier in de veronderstelling was dat we de verjaardag van de Britse Queen elk jaar in april in Nederland vieren), maar nadat uitgelegd was dat het hele plan was om zo oranje mogelijk zo dronken mogelijk te worden, was iedereen om.
Het werd uiteindelijk een BBQ met geit van de grill, veeeel aardappels en oranje cake als dessert. Daarna luisteren naar Marco Borsato rond het kampvuur met zelfgemaakte guavepunch. Ow en Heineken biertjes die we onder het stof in een lokaal slijterijtje vonden :)
Ow dit alles natuurlijk in een prachtige (ahum) oranje jurk die een kleermaakster op de dag zelf voor 4 euro in elkaar zette. Fantastische, bijzondere avond.
Ik hoop dat iedereen in Nederland ook een leuk Pasen en Koningsdag gehad heeft. Reacties zijn altijd leuk om te krijgen!

Kwaheri!

• 30 April 2014 - 20:15

Ineke Dunselman:

super leuk om al je verslagen te lezen en je mooie foto's te zien! Geniet van de tijd daar en we hopen je deze zomer hier in Casori te zien!
    Liefs
    Ineke

• 30 April 2014 - 20:26

Siet:

Hé Leonie,

Wat wer in fantastysk skreaun ferhaal! Wat in saai bestean ha wy hjir dochs yn Fryslân;) Peaske kin ik omskriuwe as (te) folle sûkeladeaaikes en croissants ite..en Keningdei foar de tv hingje om te sjen de prinseskes. Wol lekker even útrêst, dat wol wer wol. Ik bin tige benijd nei dyn folgjende belibbenis dêr. Pas goed op dysels, dikke tút út Menaam!

• 30 April 2014 - 21:47

Mem:

Wat een fantastysk verhaal Niek, fyn dast geniest en jim hawwe mear dien oan peaske en keningsdei dan ik! Krekt as Siet aajkes iten en mei Keningsdei op tv sjoen wat eltsenien oan hat! Dyn libben is spannender der! Sil ek mei ups en downs gean, seker! Noch eefkes en dan
    kinst op safari mei Mattia! Genietsje en dikke tút fan my famke!

• 30 April 2014 - 22:09

Heit:

Ha pop, prachtich ferhael wer. Sa as de oaren ek al sizze: dyn libben dêr is folle spannender dan dat fan ús hjir. Moai dat jim as ploegje dêr sokke leuke dingen ûndernimme. Hjir binne we û.o. dwaende mei de foarberiedings foar Iepen Poadium 2014 ( Hiet no: "Wergea wer Live") Spitch dat jim der net by binne, mar wurd fest wol in fideo fan makke.
    No, geniet mar lekker, it is sa wer foarby.
    Dikke tút fan my en Dora en Boeke.

• 01 Mei 2014 - 14:26

Eva:

He Pop,

Wat skriuwsto ûntsettend leuk! Hiel leuk om te lêzen.. As arts toch niks is kinst altyd nog columnist wurde ;) Bliid om te sjen dast leuke minsken om dy hinne hast en dy noch fermakkest!

Dikke tut fan ús

• 03 Mei 2014 - 17:14

Dorien:

Heey Leonie,
    wat leuk om jouw verslag te lezen! Hoe lang blijf je daar in Tanzania? Wat fijn dat je daar een eigen huisje hebt! En welke afdeling zit je op: chirurgie of van alles wat?

Groetjes Dorien

PS IN Arusha zit een Franse? bakker die heerlijke croissantjes verkoopt...

• 06 Mei 2014 - 16:43

Itske:

...pff en daar hebben we het tijdens onze Skype date eigenlijk helemaal niet over gehad!! Klinkt echt super! Fijn dat je het zo naar je zin hebt en er zoveel leuke mensen zijn! Enneh.. nog 19 (?) nachtjes volgens mij en dan komt vriendjelief je kant alweer op!! :D Werkze en genietze! Dikke tút