Hobbelen naar Haydom - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Leonie Tijsma - WaarBenJij.nu Hobbelen naar Haydom - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Leonie Tijsma - WaarBenJij.nu

Hobbelen naar Haydom

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

17 September 2008 | Tanzania, Dodoma

13 september

De volgende dag vroeg vertrokken om mee te gaan met de landcruiser. Natuurlijk was er niks bekend van onze reservering, maar konden we nog twee kaartjes kopen om mee te gaan. Met 15 (!) personen in een landcruiser zetten we af, op weg naar Haydom Lutheran Hospital. Annelies en ik zaten voorin gepropt, naast de bestuurder en hadden zo een prachtig uitzicht. Na anderhalf uur veranderde de asfalt weg in een zandweg met diepe kuilen, wat echter voor de chauffeur geen belemmering was om gewoon 100 te blijven rijden. Levensgevaarlijk voor de Masaai die we onderweg tegen kwamen, die na het toeteren van de chauffeur hun fietsneergooiden en de berm indoken.
Naarmate de reis vorderde, kreeg ik steeds meer het gevoel in het Afrika te zijn waar ik van droomde. Masaai in prachtige gewaden, lemen hutten met spelende kinderen en een baviaan die voor de auto wegspringt. Wat een verschil met de steden Dar en Arusha..
Na zo´n 3 uur kwamen we aan in Mbulu, waar we om onduidelijke redenen 2 uur stilstonden en uiteindelijk moesten overstappen in een andere landcruiser, die ons, 2 uur later eindelijk afzette bij de poorten van Haydom Lutheran Hospital.
Bestemming bereikt!

Na even zoeken op het grote ziekenhuisterrein vonden we het Hospital guesthouse, waar we verwelkomd werden door dr. Savage. Omdat de reis toch wel erg lang was en slapen in een stuiterende landcruiser niet gaat, hebben we vrij snel onze kamer op gezocht. We delen samen een kamer die naar westerse maatstaven sober is, met 2 eenpersoonsbedden, een tafel, 2 stoelen, een kast, en een kleine badkamer met toilet en (soms. Heel soms..) een warme douche. Naar afrikaanse maatstaven een ongekende luxe, en voor de komende 10 weken mijn thuis. En ik tink dat ik my hjir best thús fiele sil..

• 17 September 2008 - 15:34

ArjenV:

Mooi om te lezen. Klinkt als een heel avontuur!

Succes daar, gr A

• 17 September 2008 - 15:40

Egon:

Wow wat in updates allegear. (y)
    Moai dast dy sa snel dochs in bytje thúsfiele kinst dêre.

• 17 September 2008 - 15:45

Coby:

Hey Niek,
    Oandwaenlik om dyn ferhaal te lêzen en dast het gefoel hast dast dy der thus fiele silst. Wat hast do al in soad belibbe ôfrûne wike. Wat mooi dat wy allegearre in lyts bytsje meigenietsje kinne troch dyn ferhalen.Hiele dikke tut fan my (memmie!)

• 17 September 2008 - 15:52

Anna-Lynn:

Heey Leonie,

Je verhalen en belevenissen brengen mij weer dicht bij Afrika, het gevoel komt weer helemaal terug! Succes in het ziekenhuis, en een safari is echt de moeite waard!
    Geniet van alles wat op je pad komt!

Groetjes Anna-Lynn

• 18 September 2008 - 01:37

Hendrik-Jan:

heeeej
    zo jij dus ook al lekker het koude NL uit:D en omgeruild in een nieuw avontuur, super!

Zal het proberen wat te volgen maar is toch wel lastig vanuit Australië want zit hier toch erg weinig achter het internet:(.

Heel veel plezier daar en maak er een mooi avontuur van!!

• 18 September 2008 - 14:42

Itske:

Weet je zeker dat je arts wilt worden en geen schrijfster ;)

Veel plezier lievie!

Liefs tut!

• 18 September 2008 - 18:19

Fia:

Leuk om te lezen leonie! Je boft maar met die warme douche. Dat is geloof ik een uitzonderlijke situatie. I ben benieuwd hoe het verder gaat.