Arusha with Peace - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Leonie Tijsma - WaarBenJij.nu Arusha with Peace - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Leonie Tijsma - WaarBenJij.nu

Arusha with Peace

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

17 September 2008 | Tanzania, Dodoma

12 september

Omdat Annelies en ik Dar beide een verschrikking vonden, besloten we zo snel mogelijk op weg te gaan naar Haydom. Vrijdag hebben we om 8.00 een bus gepakt naar Arusha. Dit klinkt simpel, maar was het allerminst. Het busstation in Dar was al net zo hetisch als de rest. Maar na uiteindelijk het dubbele tarief betaald te hebben (rijke naieve buitenlanders als we zijn..) kon onze 10 uur durende reis beginnen. Gelukkig waren de stoelen comfortabel en het uitzicht mooi en begonnen de Tanzanianen na de eerste paar uur aan ons te wennen. Zo deelde de engelssprekende student voor ons zijn lunch met ons, in ruil voor echte wieger ketellapper ontbijtkoek..

Aangekomen in Arusha hebben we met hulp van een vriendelijke tanzaniaan die vertelde de vorige 3 nederlandse co-schappers naar Haydom gebracht te hebben, 2 plekken in een landcruiser geregeld voor de volgende dag. Na ingecheckt te hebben in ons elektriciteitsloze (maar kaarslichtrijke, dus gezellige) hotel hebben we op straat een heerlijke mixed grill gegeten van de BBQ. Hier raakten we aan de praat met een Indische Tanzaniaan die zichzelf Peace noemde. Hij was erg geinteresseerd in ons en toen hij hoorde dat we medische studenten waren begon ie vol vuur te vertellen over de erbarmelijke gezondheidszorg in zijn land. Hij was ook van mening dat een groot deel van het probleem bij de Tanzanianen ligt, omdat zij de hulp van Mzungu´s niet graag accepteren. Om ons te laten zien dat er Afrikanen zijn die onze goede bedoelingen wel op prijs stellen, heeft ie ons kosteloos door heel Arusha gereden, samen nog wat gedronken in een Afrikaanse bar (met traditionele dansen, uitgevoerd door mannen. Daar kunnen de Nederlandse, bar-hangende mannen nog heel wat van leren.. De mensen die zich nu aangesproken voelen: terecht.) en daarna keurig bij het hotel afgezet. Natuurlijk op voorwaarde dat als we ooit een safari wilden, we bij hem moeten zijn. Gelukkig hebben we pas 13 visitekaartjes van safarimannetjes verzameld..
Maar safari is voor later, veel later, eerst op weg naar Haydom.