Caki - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Leonie Tijsma - WaarBenJij.nu Caki - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Leonie Tijsma - WaarBenJij.nu

Caki

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

27 September 2008 | Tanzania, Dodoma

Behalve op een motor gereden, heb ik deze week nog iets spannends gedaan, althans, voor mezelf. Ik heb een aantal Tanzaniaanse nurses Engelse les gegeven. Clement vroeg me hem te vervangen omdat hij zelf niet kon en verzekerde me dat er iemand zou zijn om me te helpen. Nou nee dus.. Dat ik nog nooit lesgegeven hebt, mocht de pret niet drukken, dus ik ben maar meteen voortvarend van start gegaan met wat klassikale oefeningen. Helaas was de Engelse les echt heel hard nodig, in de zin dat ze dus echt amper engels spreken. En mijn Swahili laat voorlopig nog behoorlijk te wensen over. Probeer ze dan maar es in half Engels, half Swahili uit te leggen waarom Tanzania verandert in Tanzanian, Africa in African, en the Netherlands in Dutch..
Maar heb wel erg veel plezier gehad, zij geloof ik ook om mij, dus het was zeker de moeite waard.
Owja, nog iets 'spannends', ik zat woensdag een half uur opgesloten in onze kamer omdat de deurklink gevallen was en er vanalles losgeschoten was. Nadat 3 mannen een kwartier hebben zitten prutsen, hoorde ik een afrikaan roepen dat ie de snelste oplossing wist. Maar dan moest ik wel een beetje achteruit gaan staan. 2 seconden later trapte ie met veel bombarie de deur in en kon ik, eeeindelijk bevrijd, in de armen vallen van de duitse piloot die geholpen had met mn redding (nou ja, niet echt natuurlijk, er was wel een piloot, maar die bleef gewoon staan waar ie stond, maar dit is voor het verhaal wat spannender ;) Weer een avontuur op zich..


Vandaag zijn we naar een speciaal feest geweest: een echte Afrikaanse bruiloft. We waren al gewaarschuwd dat het vooral heel veel wachten en heel veel ceremonieel gedoe zou zijn, maar het was toch leuk om het een keer mee te maken. Afrikanen zijn heel expressief, tijdens de hele bruiloft werd er luidkeels gezongen, en niemand mocht gewoon lopen, alleen dansen was toegestaan. Als je het bruidspaar een cadeau wilde geven moest je al dansend met het cadeau boven je hoofd naar voren komen. Erg leuk om te zien, maar wij zijn maar veilig blijven zitten. Na afloop hebben we wel even gedanst, maar al gauw stonden er 30 mensen naar die gekke dansende Mzungu's te kijken, dus daar zijn we maar snel weer mee opgehouden. Het meest bizarre van de bruiloft was misschien wel de taart. De ceremoniemeester had al een aantal keer aangekondigd dat de caki (cake) binnen gedragen zou worden, en inderdaad daar kwam het aan. Maar wel iets anders dan ik me had voorgesteld. De traditionele afrikaanse bruidstaart bestaat namelijk uit een hele, geroosterde geit. Heerlijk.. Gelukkig hoefden we niet allemaal te proeven, maar ik wil jullie de foto's ervan niet onthouden. Een prachtig en swingend feest zo'n Afrikaanse bruiloft, maar toch wel een beetje anders dan wat ik gewend ben. Gelukkig verzinnnen Afrikanen elke week wel weer een reden voor een feestje, dus ik ben benieuwd wat voor bizarre tradities en ceremonies ik nog meer mee ga maken. Ik hou jullie op de hoogte..

  • 28 September 2008 - 15:15

    Itske:

    Ik ben leonie en ik wil op mn motor rijden ;)

    Wat stoer!! Wou dat ik dat durfde! Enneh..sinds wanneer houd jij niet meer van een lekkere geit? Vroeger vond je die heerlijk, het allerlekkerste wat er was..ja toch :P

    Op naar nog meer avonturen, hou ons op de hoogte! Denk aan je!

    Dikke tút!

  • 29 September 2008 - 19:36

    Rom:

    Hey pop,
    Mooie foto's; no sjogge ek dyn medestudinten en de dokter(?) en sa.
    Ik seach earst de foto's en tocht Wat leit dêr in godsnaam op de huelijkstafel?! In deade geit dus. Brrr. Fanôf 12 desimber kinst wer oan de stampot en sa.
    Krij de yndruk dast dy prima fermakkest ( neast alle stjêrgefallen ), hâlde sa !
    Oan'safier earst,
    Dikke tút,
    Heit

  • 07 Oktober 2008 - 20:04

    Barbara:

    Duo penottie, twee kleuren uit een pottie!
    Wat een feetselijke bedoeling, jullie zouden niet misstaan op een gewoon huwelijksfeestje hier in Nederland! Leuk om ook deze kant van Afrika mee te maken, ook wel nodig na alle belevenissen in het ziekenhuis, lijkt mij.
    Toen Anna-Lynn in Kenia was heb ik haar als advies meegegeven dat zij moest doen wat zij kon doen, Afrika blijft Afrika met en zonder Mzungus.Veranderingen hebben tijd nodig, dat alles Malaria is,is daar een voorbeeld van.Maak er vooral een indrukkenwekkende tijd voor jezelf van en help waar jouw hulp nodig en noodzakelijk is.
    Goed te horen dat Afrika ook jou voor zich heeft ingenomen! Liefs, goed op jezelf passen en tot een andere keer!Groetjes van ons allemaal uit Ferwert, Karpathos en Amsterdam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 December 2008

nieuw nummer

14 December 2008

Thuis in twee werelden

29 November 2008

Afscheid van Haydom

18 November 2008

Steenbok en Stok op de Top!

13 November 2008

Vogelperspectief
Leonie

Actief sinds 31 Aug. 2008
Verslag gelezen: 82
Totaal aantal bezoekers 20656

Voorgaande reizen:

11 Maart 2014 - 09 Juni 2014

mijn tweede reis naar Tanzania

10 September 2008 - 12 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: