t heerlijk weekje is gekomen.. - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Leonie Tijsma - WaarBenJij.nu t heerlijk weekje is gekomen.. - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Leonie Tijsma - WaarBenJij.nu

t heerlijk weekje is gekomen..

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

13 Oktober 2008 | Tanzania, Dodoma




Nou de chaos is begonnen, een zeer welkome en heilige chaos wel te verstaan.. Afgelopen weekend zijn de tig bisschoppen (geen idee hoeveel het er precies zijn) en hun immense gevolg gearriveerd.
Wij zijn op vrijdagavond al uit het Guesthouse verdreven op plaats te maken voor de hooggeplaatste gasten, maar hebben gelukkig tijdelijk onderdak gevonden bij dr. Krogedal (door de Tanzanianen dr. Crocodile genoemd. Erg verwarrend soms, laatst een totale miscommunicatie over hoe een crocodile een aantal kippen afgeslacht had..), zijn vrouw en hun 2 kleine kinderen. Erg lief, maar wel een beetje vol met zoveel mensen, dus hebben we besloten morgen naar Arusha te vertrekken. Het plan is om in de buurt van Arusha te gaan logeren bij een missiepost en vanuit daar een aantal dagtochtjes naar de stad zelf te maken. Op het programma staan in elk geval lekker eten en naar het zwembad gaan (heb ik mn bikini misschien toch niet voor niks meegenomen). Waarschijnlijk gaan we zondag weer terug naar het ziekenhuis, zodat ik maandag op een nieuwe afdeling, de kinderafdeling, kan beginnen.
Ik ben er ook wel erg aan toe om even weg te gaan, helemaal nu het ziekenhuis overloopt van heren met priesterboordjes. Ze zijn allemaal erg vriendelijk, maar we krijgen toch het gevoel dat we niet helemaal gewenst zijn. Het keukenpersoneel is het daar blijkbaar mee eens, in plaats van aan tafel, zoals we al 4 weken gewend zijn, eten we nu in de keuken zelf, uit het zicht van de gasten.. Ach, het eten is in elk geval stukken beter en het is ook wel erg hilarisch om te zien hoeveel moeite iedereen doet om het de heren naar de zin te maken. Er zijn zelfs overal tuintjes aangelegd, 2 dagen voordat ze arriveerden..

Om de drukke bezigheden niet te verstoren zijn we dit weekend veel weggeweest. Zaterdag de ‘stad’ in geweest om wat stof te kopen om een rok of jurk van te laten maken. Het wordt door de lokale bevolking erg gewaardeerd als je je best doet eruit te zien als een van hen. Kort gezegd vinden ze een vrouw in een broek geen vrouw, een aantal patienten zijn er dan ook heilig van overtuigd dat ik een man ben..
Toen we ergens wat drinken wilden halen hoorden we opeens iemand roepen ‘ als je Nederlander bent, steek dan nu je hand op’ Erg grappig om daar, hartje Tanzania, opeens twee Nederlandse mannen tegen te komen. Ik geloof alleen dat zij niet wilden geloven dat Nederlanders hier echt een zeldzame diersoort zijn, toen ze 3 Hollandse meiden tegenkwamen..
Zondag hebben we met 3 lancruisers vol een toch gemaakt langs een aantal kraters in de omgeving. Volgens overlevering allemaal ontstaan door meteorieten, maar wij vonden het wel een beetje toevallig dat ze alledrie zo keurig naast elkaar lagen.. In elk geval weer prachtige uitzichten. Daarna gepicknickt met uitzicht op Mount Hanang en pal naast een schedel van een.. ja wat eigenlijk. Wie het weet mag t zeggen..
Na de picknick doorgereden naar de farm van het ziekenhuis, deze voorziet het ziekenhuis van de meeste benodigdheden. Best uniek, want hiermee is het ziekenhuis redelijk zelfvoorzienend, een groot pluspunt in een land met zo’n slechte infrastructuur. T was wel even gek om midden op de Afrikaanse savanne opeens trekkers te zien, maar ik voelde me er meteen thuis ;-)
De dag feestelijk afgesloten met ijs bij de Krogedals, en na een late ontmoeting met een slang (ons was verteld dat die er niet waren in het droge seizoen, maar ik neem voortaan mn zaklampje maar weer mee als ik in het donker door het gras moet) was ik wel toe aan een goede nachtrust. Morgen als alles volgens plan gaat (in Tanzania weet je t maar nooit..) naar Arusha, en ik hoop jullie over een week of wat over mijn avonturen aldaar te kunnen vertellen.

Tutaonana!

  • 13 Oktober 2008 - 13:05

    Egon:

    Ik ha ek wol momenten hân dat ik my by dy pear pasjenten oanslúte soe...
    Mar folle plesier kommende wike! Bin benijd

  • 13 Oktober 2008 - 14:59

    Grieteke:

    ha dy leonie, ik bin wer even 'bylêzen'. nei de esta, de volkskrantmagazine's en ( fan myn mem) de libelle's gean dyn belevenissen deryn as....
    kinst letter ast werom bist altyd noch in glossy begjinne:"DE LEONIE"
    moai om sa op de hichte te bliuwen, leafs. grieteke

  • 13 Oktober 2008 - 15:50

    Coby:

    Hé Niek, op de radio haw ik no Toto mei "I bless the rains down in Africa", hoopje dast net te folle "rain" krigest! Folle plesier yn Arusha en foarsichtich! dikke tút!
    TUTAONANA mem.

  • 13 Oktober 2008 - 17:06

    Brecht:

    Hee die Leonie! Spannende ferhalen elke kear! :D Ik ha noch even socht nei die skedel! Koe it net echt fyne. Mar myn konklúzje is dat it fan in Ko is. :) Mar ik wit it net seker hear!
    Haha. Nou, meitsje der mar in leuke wike fan!

    X Brecht

  • 13 Oktober 2008 - 18:03

    Rom:

    Hey pop,
    Hoopje dast de berjochtjes van my en de oaren noch lêst foardast "op stap"giest.Us tillef.fan'e wike wie wat koart, omdat de ferbinning fuort foel; Merijn hat ús wer efkes (mail) op de hichte brocht. Noflike dagen yn Arusha, bliuw foarsichtich.
    Dikke tút,
    Heit.

  • 14 Oktober 2008 - 14:49

    Sytze:

    Heee Leonie
    Wat een prachtige fotos.
    Hoe gaat het,hopelijk niet te zwaar.
    Groet dien omke

  • 20 Oktober 2008 - 06:42

    Itske:

    Heej lievie!

    Dat die kraters zo dicht naast elkaar liggen dat komt gewoon omdat daar drie ufo's zijn geland, en ja je weet hoe aliens zijn; die houden nou eenmaal van symmetrie ;)

    Maar mooi verhaal weer..wel een beetje onnozel van die patienten dat ze denken dat je een man bent..Haha maar oke.
    Dat van die zaklamp vind ik een erg goed idee ;)

    Tot mails/sms!!!
    Hou je taai :P

    Liefs dikke tút itske
    (groetjes van Marcel)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 December 2008

nieuw nummer

14 December 2008

Thuis in twee werelden

29 November 2008

Afscheid van Haydom

18 November 2008

Steenbok en Stok op de Top!

13 November 2008

Vogelperspectief
Leonie

Actief sinds 31 Aug. 2008
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 20649

Voorgaande reizen:

11 Maart 2014 - 09 Juni 2014

mijn tweede reis naar Tanzania

10 September 2008 - 12 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: