Is it a rock? No it's a hippo! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Leonie Tijsma - WaarBenJij.nu Is it a rock? No it's a hippo! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Leonie Tijsma - WaarBenJij.nu

Is it a rock? No it's a hippo!

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

30 September 2008 | Tanzania, Dodoma

T is nog niet zo lang geleden dat ik iets op deze site zette, maar vandaag heb ik een goede reden om weer achter de computer te kruipen: het regent!
T stelt niks voor, een paar druppen, maar toch, iedereen vindt het reuze bijzonder. En gisteravond was het naar afrikaanse begrippen koud (je kon alleen buiten zitten met een trui aan..). Hoop dat dit niet de eerste aankondiging van de regentijd is, want volgens ingewijden veranderen dan alle wegen in modderpoelen en zit je letterlijk vast in Haydom.
En dat terwijl we over zo'n 10 dagen moeten vertrekken. We moeten voor 10 dagen onze kamer uit omdat alle kamers vrijgemaakt worden voor 70 bisschoppen uit verschillende landen die hier een soort congres hebben. Omdat alle kamers in de nabije omgeving aan hen verhuurt zijn, overwegen Annelies en ik om er dan maar een weekje vakantie van de maken en lekker op safari te gaan.

Over safari gesproken; ik kan alvast 1 dier van mijn lijstje Dieren Die Ik Nog Wil Zien In Afrika schrappen.
Zondag hebben we een tripje gemaakt met Are, de Noorse kinderarts, naar een meer op zo'n half uur rijden van Haydom. We hadden gehoord dat er in het meer nijlpaarden zouden zijn, maar dat de kans zeer klein was dat je er daadwerkelijk eentje zou zien. Omdat we niet goed wisten wanneer we de afspag naar het meer moesten nemen, kozen we de African way: maak je eigen weg. We waren dan ook behoorlijk verbaasd toen we opeens niet verder konden omdat de weg versperd werd door een.. moestuin. Blijkbaar gebruikte de lokale bevolking de vruchtbare grond aan de oever van de rivier als akker. Omdat ze toch wel erg boos keken zijn we te voet verder gegaan. Al gauw zagen we een grote rots in het water. Zou het..? We konden ons niet voorstellen dat we zoveel mazzel zouden hebben, gewoon op puur geluk het kilometersgrote meer omrijden en dan meteen op een nijlpaard afrijden. Maar opeens begon Siren, die een verrekijker had, te schreeuwen dat het wel een gekke rots was, want hij had hele kleine oortjes. En inderdaad, dichterbij gekomen dook de rots kopje onder en bleek een nijlpaard. Geweldig gezicht. Een beetje spannend ook wel, hij kwam steeds dichterbij en ons was net verteld dat het Nijlpaard, op de malariamug na, het dodelijkste dier van Afrika was. Maar er gebeurde niks, we hebben een tijdlang alleen maar gekeken naar dit prachtige dier. En wij werden op onze beurt weer bekeken door de Tanzanianen, die een 2 meter lange Noor met 5 meiden en een jongetje van 1 blijkbaar een bijzonder gezicht vonden..
Achteraf blijkt dat we echt geluk hebben gehad, mensen die hier al een jaar zijn hebben nog steeds geen nijlpaard gezien, en wij rijden er op ons eerste bezoek aan het meer meteen op af. Nu maar op zoek naar de giraffe en de leeuw ;-)

Ik zal jullie op de hoogte houden van alle rare beesten die ik hier tegenkom (vleermuizen, insecten en een heleboel spinnen kan ik ook al wegstrepen). Vind het trouwens geweldig dat er zoveel reacties op mn berichtjes komen, doet me erg goed om in het verre Afrika te merken dat er zoveel mensen met me meelezen en meeleven. Bedankt!

  • 30 September 2008 - 16:06

    Lucia:

    Leuk stikje! En in heuse echte nijlpaard, wiew der kinne wy allinich mar fan drome.
    Folle plesier op safari!

    X Luc

  • 30 September 2008 - 18:27

    Itske:

    Een hippo!!! :) wat leuk, dat lijkt me heel bijzonder en onwerkelijk!
    Leuk om weer een stukje van je te lezen!!!

    Nou ik ga aan mijn bloemkool-aardappel-gehakt schotel :P Wat eet je daar eigenlijk zoal?? Dat vast niet ;)

    Dikke tut, knuffel!

  • 30 September 2008 - 21:56

    Egon:

    Klinkt reuze spannend allegear. Folle plesier op safari!

  • 01 Oktober 2008 - 21:33

    Coby:

    Hey Niek wat in prachtige foto's, en in echte Hippo sjoen! Wy kinne ze allinne mar fan de dierentun! Lekker geniete fan alle bysundere dingen diest meimakkkest! Folle plesier op jim safari aventoer! dikke tut

  • 02 Oktober 2008 - 09:36

    Siet:

    Leave skat wat makkesto wat mei, ik kin der mar net oer út. Fansels wit je dat Afrika net Nederlân is ahum, mar datsto ek noch sa folle opfallende saken belibbest:gewèldich! De foto's fyn ik prachtich. Dochsto foarsichtich op safari please. Dikke túten út Menaam

  • 02 Oktober 2008 - 16:37

    Brecht.:

    Ha die Leonie! Cool sa'n Hippo! Bliuw foarsichtich doan hjer! ;)
    Dikke X fan Brecht.

  • 03 Oktober 2008 - 17:38

    Nynke:

    War een ervaring ze en dan ook nog een hippo zien, het zijn echt geweldige dieren succes naar het zoeken naar leeuwen ik heb er vorig jaar 2 gezien in afrika

  • 03 Oktober 2008 - 21:13

    Hans En Jannie:

    We genieten van je verhalen en herkennen een aantal zaken die zich hier ook zo op Bonaire afspelen. Dat wordt vaak ingegeven door de cultuur en ook door de omstandigheden.
    Ik begrijp een beetje dat de temperaturen bij jou nogal wisselend zijn, qua dag en nacht. Bij ons is het verschil van dag en nacht amper 5 graden.
    Geniet ervan en wij blijven je volgen.

    Ayó Hans en Jannie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 December 2008

nieuw nummer

14 December 2008

Thuis in twee werelden

29 November 2008

Afscheid van Haydom

18 November 2008

Steenbok en Stok op de Top!

13 November 2008

Vogelperspectief
Leonie

Actief sinds 31 Aug. 2008
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 20634

Voorgaande reizen:

11 Maart 2014 - 09 Juni 2014

mijn tweede reis naar Tanzania

10 September 2008 - 12 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: